I 2024 er det uten tvil slik at svært mange kjøpsavgjørelser skjer digitalt, enten i form av kjøp i nettbutikk eller kjøpsbeslutninger basert på digitale informasjonskilder. Det betyr også at digital markedsføring er helt avgjørende for å treffe forbrukerne der de er, men samtidig innebærer det ikke at alle andre verktøy har spilt ut sin rolle.
Produkter og tjenester som ikke kan leveres digitalt
Det er faktisk fortsatt en rekke produkter og tjenester som ikke kan leveres digitalt. Det er for eksempel vanskelig å sende mat og drikke som et vedlegg i en epost, selv om man kanskje kan si at ulike bestillingsapper bidrar til å digitalisere spisesteder.
Imidlertid må den som vil besøke en restaurant før eller senere faktisk bevege seg i den fysiske verden, og da kan enkle virkemidler som en gatebukk bidra til å skape oppmerksomhet og kjennskap. For noen gjester vil det være et hjelpemiddel for å finne frem, men for andre kan strategisk plassert profilering være det som gjør at de i det hele tatt går inn døren.
En gjennomført multikanalstrategi
Noen markedsføringskanaler er uten tvil veldig lite aktuelle i dag, tradisjonell avisannonsering i papiraviser er et godt eksempel. Samtidig er det fortsatt mange nordmenn som mottar store lass med kundeaviser i postkassen hver eneste uke, så papirbasert markedsføring er ikke helt død.
Bransje vil åpenbart ha mye å si for hvordan man sørger for markedsføring som treffer kunder i passende kanaler. Bilruteskift er et godt eksempel på en tjeneste som passer fint til radioreklame, da mange mottakere lytter til radioen i bilen – med steinsprut bokstavelig talt rett foran øynene.
For mange andre produkter og tjenester er bildet mer sammensatt, men det er viktig at kunder opplever en rød tråd i kommunikasjonen. Det betyr å se både sosiale medier, andre nettflater, tradisjonell reklame i radio og på papir, samt profilering i den fysiske verden under ett.