I dag konsumerer de fleste av oss en rekke former for underholdning digitalt, fra det som finnes på sosiale medier til spill og serier med mer. Teknologien tar mer og mer over, og mye skjer uten at vi virkelig tenker over hvordan det hele faktisk fungerer. I denne artikkelen ser vi nærmere på teknologien som ligger bak noen av nordmenns favoritt-fritidsaktiviteter på nett.
Spill og moro
Spill på mobilen er noe mange bruker tid på, enten i form av enkle, gratis spillapplikasjoner, avanserte flerspillstitler eller pengespill på nett. Dersom vi for eksempel ser på en nettside som https://biglucky-no.com/no hvor nordmenn kan prøve seg på hundrevis av casinospill, er det mye teknologi som står bak plattformens drift og sikkerhet.
Nettcasinoer, oddssider og digitale lotterier baserer seg på mange av de samme teknologiske rammeverkene som blant annet videospill og e-handelsplattformer. De bruker blant annet maskinlæring for å oppdage svindel og personaliserte brukergrensesnitt for å holde på spillerne. Utover dette kreves integrasjon for spillprogramvare og betalinger. Her begynner også blokkjedeteknologien å få innpass for å sikre enkle registreringer og betalinger med hensyn til personvern.
For spillplattformer, spesielt de som håndterer innsatser med ekte penger, er det også avgjørende å inkludere funksjoner for ansvarlig spilling og overholde både nasjonale og internasjonale forskrifter for sine kunder. Dette krever dynamiske systemer som kan tilpasse seg ulike juridiske rammeverk i sanntid, noe som gjør at teknologien ikke bare er kompleks, men også utrolig responsiv.
Andre spillformer krever også komplekse, teknologiske rammeverk. Enten det gjelder e-sport eller massive flerspillerspill (MMO-er), har teknologien gjort det mulig for millioner av brukere å delta i delte virtuelle verdener. Cloud gaming-plattformer som NVIDIA GeForce Now og Xbox Cloud Gaming presser denne grensen enda lenger, slik at brukerne kan spille avanserte spill på beskjeden maskinvare ved å overlate prosesseringen til kraftige eksterne servere. Denne tilgjengeligheten og skalerbarheten var utenkelig for mindre enn ti år siden, og understreker hvor viktig teknologisk innovasjon er for underholdningslandskapet.
Sosiale medier
Sosiale medier er en av de mest brukte formene for digital underholdning, og teknologien som ligger bak plattformene er langt mer avansert enn man kanskje tror. Her brukes en rekke algoritmer for å kontinuerlig analysere brukeratferd for å vise innhold som holder på oppmerksomheten lengst mulig. Dette krever store mengder databehandling i sanntid, og systemene lærer kontinuerlig hvordan de skal tilpasse innholdet for hver enkelt bruker.
Plattformer som TikTok, Instagram og Facebook bruker kunstig intelligens og maskinlæring for å rangere, foreslå og filtrere innhold. I tillegg sørger skalerbare serverløsninger og rask nettverksinfrastruktur for at videoer og bilder lastes inn umiddelbart, uansett hvor i verden brukeren befinner seg. Bak kulissene er det et enormt system av datasentre, API-er og sikkerhetslag som gjør brukeropplevelsen både sømløs og trygg.
Sosiale medier har også blitt et sted hvor underholdning og e-handel smelter sammen. Direktekjøp fra videoer, influencere som lanserer egne produkter og automatiserte annonser skreddersydd etter interesser, er alle eksempler på hvordan teknologi former både opplevelsen og økonomien bak innholdet. Med live-strømmede shoppekvelder og anbefalinger fra alle kanter, blir linjene mellom annonser og «vanlig innhold» mer og mer hvisket ut, og det kreves mye teknologi for å få det hele til å utføres riktig.
Strømmetjenester
Strømmetjenester som Netflix, Spotify og YouTube har revolusjonert hvordan vi ser på film, hører på musikk og konsumerer videoer. Dette hadde ikke vært mulig uten skybaserte løsninger, avanserte anbefalingssystemer og god nettverksoptimalisering.
Bak hver avspilling ligger det komplekse systemer som velger riktig videokvalitet basert på nettverkshastighet, lagrer innhold nær brukeren via såkalte edge-servere, og kontinuerlig samler inn data for å forbedre fremtidige anbefalinger. Mye av dette skjer i bakgrunnen og på brøkdelen av et sekund, men er avgjørende for en god brukeropplevelse.
Tjenestene investerer også tungt i kunstig intelligens for å forutsi hva vi ønsker å se eller høre neste gang, noe som gjør at vi stadig vender tilbake. Vi ser også en økning i interaktivt innhold, der brukere selv kan påvirke handlingen eller få anbefalinger i sanntid. Slike løsninger stiller høye krav til både programvareutvikling og infrastruktur, men gir til gjengjeld en mer engasjerende og unik opplevelse.
Teknologien gjør underholdningen personlig, og det er dette som i stor grad skiller dagens strømmetjenester fra tradisjonelle medier – og en stor grunn til at mange nordmenn velger strømming over lineære løsninger.
Virtuell og utvidet virkelighet
Virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) er to nyskapende teknologikategorier som virkelig kan påvirke hvordan vi konsumerer digital underholdning. Selv om mye fortsatt er i startfasen og det ikke er like utbredt enda, blir det stadig mer vanlig å benytte seg av teknologien. Enten det gjelder VR-spill som transporterer brukeren inn i helt egne universer, eller AR-applikasjoner som legger digitale elementer oppå virkeligheten (som vi kjenner fra spill som Pokémon GO), er teknologien både imponerende og krevende.
I bakgrunnen av disse aspektene ligger kraftige grafikkmotorer, presis sensorikk og høyoppløselige skjermer som må levere innhold uten forsinkelse – ellers risikerer brukeren å miste illusjonen (eller bli kvalm og svimmel). Dette stiller høye krav til maskinvare, men også til programvaren som skal koordinere alt. Samtidig krever det et tett samspill mellom designere, utviklere og brukergrensesnitt for at opplevelsen skal føles både naturlig og engasjerende.
For å få tilgang til digital underholdning som benytter seg av denne formen for teknologi, kreves det ofte ekstra utstyr – som VR-briller samt kraftige enheter som kan håndtere det hele. Dette har vært med på å gjøre denne formen for digital underholdning mindre tilgjengelig, rett og slett på grunn av de ekstra kostnadene. Men etter hvert som teknologien blir mer utbredt, synker prisene og produktene blir enklere og mer tilgjengelige å bruke.
Konklusjon
Uansett hvilken form for digital underholdning man konsumerer, ligger det et bakteppe av avansert teknologi bak det man ser på skjermen. Det forventes i dag at innholdet er tilgjengelig, oppdatert og smidig uansett hvor man befinner seg og hva klokken er, og personlige anbefalinger blir stadig viktigere. Ved hjelp av maskinlæring, kunstig intelligens, blokkjedeteknologi og mer, kan vi forvente en fremtid med digital underholdning som bærer et stadig større preg av personlig tilpassing i samsvar med et tydelig fokus på sikkerhet og personvern.
